Blog

Pak jij die voorsprong op de krappe arbeidsmarkt in de zorg?

Gepubliceerd op 28 februari 2023 • 5min leestijd

Je durft bijna de werkvloer niet meer op. Bang dat je collega’s je weer aanklampen over de hoge werkdruk. En jij hebt geen goed antwoord. Ja, het personeelstekort in de zorg is groot. Dat verhaal kennen ze wel. Ze willen weten wat jíj er met een arbeidsmarktcampagne aan gaat doen. 

Op intranet en in Whatsapp-groepen zie je de noodkreten van je collega’s in de zorg. Het loopt hen over de schoenen door het aanzienlijke personeelstekort. Het geduld is op. 

Ook de cliënten beginnen te klagen. Op Facebook zie je hele verhalen voorbij komen over wachttijden en fouten die de medewerkers van jullie organisatie maken. Ai, wat een imagoschade. Dit is zó niet in lijn met jullie kernwaarden. 

Arbeidsmarktcampagnes slaan niet aan 

Zelfs jouw collega’s van HR en recruitment raken gefrustreerd. Ze weten wel hoe lastig het is om goed personeel te vinden in de zorg, maar zo moeizaam als het nu gaat… Je denkt met hen mee, maar een ei van Columbus ontbreekt. De campagnes die jullie tot nu toe hebben bedacht, slaan niet aan. Het personeelstekort blijft. 

Het helpt niet als je ziet dat andere zorgorganisaties flink aan de weg timmeren om goed personeel binnen te halen. Prachtige posters in abri’s, frisse radiospots bij QMusic, opvallende posts in je timeline op Facebook. Zou hun arbeidsmarktcampagne wél werken? Of schieten ze ook met hagel? 

Nauwelijks geschikte kandidaten in de mailbox

Je vraagt je af waarmee je onderscheidend kan zijn met dat personeelstekort in de zorg. Niet per se met de bedrijfswagens die je bestickerd hebt met de tekst ‘ik zoek collega’s’. Er rijden bijna geen busjes meer rond zónder die tekst… Al jouw creatieve posts op Facebook, Instagram en LinkedIn leveren goed beschouwd ook nauwelijks geschikte kandidaten op. Wat gaat er nog wél werken? 

Geen eureka-moment voor jou

Je marketingkennis is aanzienlijk, maar ben je wel helemaal toegerust op zo’n bizarre situatie op de arbeidsmarkt in de zorg? Om het verschil te maken moet je echt iets extra’s uit de kast halen. Van je communicatie-collega’s word je niet veel wijzer. Die zitten ook met de handen in het haar. Je verkent Frankwatching en andere sites met expertise in online marketing. Maar helaas: geen eureka-moment voor jou om het personeelstekort te verminderen. 

Paniek: collega’s vallen om

Intussen staat een collega van HR aan je bureau. Paniek. Het kan zo niet langer met die openstaande vacatures: de werkdruk is te hoog. Er vallen collega’s om. Er moet nú wat gebeuren. Maar jouw bordje ligt al zo vol. De interne communicatie, patiënteninformatie, berichtgeving over nieuwe zorgtrajecten, contacten met verwijzers: alles schreeuwt om jouw aandacht. Niet alleen het personeelstekort… 

Krijg weer grip op de situatie met een sparringpartner

Haal een sparringpartner in huis. Deskundigen die met jou een arbeidsmarktcampagne in de zorg bedenken, laden en testen. Die je adviseren welke investering in online-marketingtools zinvol is en welke niet. Krijg weer grip op de situatie. 

De beproefde aanpak van CASE 

CASE heeft een beproefde aanpak voor een succesvolle arbeidsmarktcampagne in de zorg. Dat begint met een paar op het oog voor de hand liggende vragen: 

  • Wat onderscheidt jouw zorgorganisatie van andere in dezelfde branche?
  • Wie zijn de nieuwe mensen die je zoekt? Wat drijft hen? 
  • Waar kun je deze mensen bereiken? 

Met deze antwoorden hebben we de basis voor onze arbeidsmarktcampagne. Op een aantrekkelijke landingspagina ‘Werken bij’ laat je zien hoe uniek jouw zorgorganisatie is en waarom jouw medewerkers het fijn vinden om hier te werken. Het verkeer naar deze pagina jagen we aan met een flitsende video die we met uitgekiende targetting op sociale media delen. We brengen de klantreis van potentiële kandidaten in kaart en draaien continu aan de knoppen voor een nog hogere clickrate. Het resultaat: de mailbox van jouw recruiter loopt vol met geschikte kandidaten. 

Klaar voor een arbeidsmarktcampagne met mooi meer impact? 

Wil jij een voorsprong op de arbeidsmarkt in de zorg? Neem contact op met de online marketeers van CASE: 

Matthijs Hazeleger, 0318 – 25 45 04, matthijs@casecommunicatie.nl 
Dineke van Westen, 0318 – 25 45 04, dineke@casecommunicatie.nl 

Meer weten over arbeidsmarktcampagnes in de zorg?