Creatief ondernemen tijdens en na corona. Hoe dan?

6 tips van CASE om je marketing budget duurzaam en effectief in te zetten. Want juist in deze tijd moet je goede keuzes maken!

Gepubliceerd op: 23 maart 2020 • 5min leestijd

Is meer geld voor marketing je antwoord? 

Corona doet een groot beroep op het incasseringsvermogen en de flexibiliteit van ondernemers. CASE ziet klanten razendsnel en creatief nieuwe wegen inslaan. Met nieuwe diensten en door bestaande producten anders te vermarkten. Dat moet ook want stoppen met je bedrijf door coronacrisis is het laatste wat je wil. Wat moet je doen? Is ophogen van je marketingbudget het antwoord? 

Petje af voor ondernemers! 

De coronacrisis is heftig en maakt bang. We zijn stil van de ernstige situatie. Tegelijk zien we juist nu zoveel moois. 

In ons vakjargon zeggen we als reclamebureau in Ede: Wie nu meteen vanuit zijn kernwaarden kan handelen, heeft wel een voorsprong. Heb je je branding op orde? Dan heb je nu een voorsprong met serieuze impact op het voortbestaan van je bedrijf! 

Was je zover nog niet? Wat kan je dan nu doen? CASE geeft je advies. 

Eerst de feiten op een rij 

Crisis en dreigende recessie zetten marketingbudgetten onder druk. Logisch. Wie op korte termijn kosten moet terugdringen om overeind te blijven, is geneigd marketingactiviteiten fors terug te draaien. 

CASE begrijpt dat. Maar is het verstandig? 

Nee. Marketing is cruciaal. Voor meer omzet heb je meer klanten nodig. Die komen niet vanzelf naar je toe. Zeker nu niet. Zolang je bestaande klanten onder druk staan en je niet voldoende omzet bezorgen, moet je werk maken van het werven van nieuwe klanten. 

En ook je bestaande klanten moet je blijven boeien. Met innovaties en verbeteringen van alles wat je hen al biedt.  

“Bedrijven en organisaties die duurzaam en met beleid investeren in marketing plukken daar de vruchten van. In de vorm van meer omzet en winst. Ook in tijden van crisis.”

Waarmee moet je rekening houden bij inzet van marketing? 

Marketing is geen tovermiddel. Marketingbudget functioneert ook niet als gazonverbeteraar of Pokon. Je basis, je branding moet deugen. En één ding is zeker: crisistijd vraagt om efficiëntere en krachtigere marketing. Klanten ervaren stress en ze hebben een overtuigend verhaal nodig om bij jou te komen en bij jou te blijven. 

Wat willen je klanten in tijden van crisis: 

Tips van CASE om je marketingbudget duurzaam en efficiënt in te zetten 

CASE geeft je tips om je marketingbudget zo efficiënt mogelijk in te zetten. 

  1. Laat marketing en sales hand in hand gaan. Samen bepalen marketing en sales het succes van je organisatie. Luister naar je klanten. Bevraag hen op hun behoeften en ervaringen. Innoveer met die kennis je producten en diensten. Vernieuw en verbeter continue. Maak zo je klanten blij. Elke dag opnieuw. Verrassing is je ware innovatie.
  2. Focus en wees doelgericht. Richt je niet op alles en iedereen. Daar is geen tijd voor. Zorg dat alle ballen naar je spits gaan. Zet je kaarten op het beste paard. Segmenteer. Focus! 
  3. Blijf vol in beeld. Continue marketing kun je niet op pauze zetten. Marketing is geen machine, het is een proces. Als dat eenmaal draait, is dat ook constant. Uit beeld gaan, is geen optie.  
  4. Trek online marketing door je hele organisatie heen. Online marketing is de bloedsomloop van je bedrijf. Je krijgt er meer mogelijkheden mee. Iedereen kan erop aansluiten en mee werken. Automatische spin-off ontstaat als online marketing in alle vezels en haarvaten van je organisatie zit.  
  5. Blijf in verbinding, verras en innoveer en luister naar je klanten. Bevraag hen op hun behoeften en ervaringen. Innoveer met die kennis je producten en diensten. Vernieuw en verbeter continue. Maak zo je klanten blij. Elke dag opnieuw. Verrassing is je ware innovatie. 
  6. Show and tell. Laat zien wat je doet, hoe je verbetert en wat jou onderscheidt van anderen.  

MOOIE MARKETINGAANBIEDING VAN CASE VOOR JOU

CASE staat voor grondig en creatief. Wij kleuren je wereld mooier en geven je MOOI MEER IMPACT. Juist in deze tijd heb je communicatieversnellers nodig die je meteen kunt inzetten.
CASE heeft die voor je. Bekijk ons menu voor EHBC (Eerste Hulp Bij Crisiscommunicatie) en kies jouw set hands-on en bewezen effectieve communicatiemiddelen.