Blog

1 juli nadert: mis de GA4-boot niet

Gepubliceerd op 1 februari 2023 • 5min leestijd

Je oude Google Analytics (Universal Analytics) kan op 1 juli 2023 in de prullenbak. Google heeft besloten om vanaf die datum jouw online data alleen nog in het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) te laden. Je moet dus actie ondernemen, liefst snel. Ben je al begonnen? 

GA4: je hebt er al veel over gelezen. Maar nog niet de moed verzameld om je eens stevig in de materie in te eten. Het is gecompliceerd en het kost veel tijd om GA4 in te richten. Dat is wat je om je heen overal hoort. 

Je hebt op jouw afdeling en in je omgeving al eens gepolst wie zich echt verdiept heeft in de totaal nieuwe interface van GA4. De nieuwe trackingcode op de website plaatsen en de property-instellingen controleren, dat is nog wel te doen, krijg je te horen. Maar het customizen van GA4 is heel andere koek. Daar heb je heel wat kennis voor nodig. Bovendien doe je dat niet op een achternamiddag. 

Wie wordt jouw GA4-expert?

Alle ogen zijn op jou gericht. Jij bent de senior-communicatieadviseur. Je collega’s staan in de startblokken. Zodra jij de route hebt uitgestippeld, schieten ze weg. Je voelt het ongeduld. Maar het luistert nauw: je mag niets over het hoofd zien. Heb je alle stakeholders erbij betrokken? Kun je een link leggen met de arbeidsmarktcampagne die net gestart is? En in maart moet het jaarverslag naar de drukker. 

En hoe haakt deze doelstelling aan bij de marketingdoelen die al eerder voor 2023 gesteld zijn? Je ziet het lijk al drijven. Ben je zo druk met de communicatiestrategie voor deze nieuwe ambities, dat andere focuspunten tussen wal en schip vallen. Sta jij er mooi gekleurd op bij de volgende kwartaalreview. 

Overzicht houden en voortgang bewaken

Wie wijs je aan om jouw GA4-expert te worden? Wie heeft voldoende basis om dit op te pakken? En voldoende tijd? Je hebt de checklists voorbij zien komen. Google Signals activeren. Conversies instellen. Intern webverkeer wegfilteren. Google Ads koppelen. Looker Studio-dashboards migreren. Events en doelgroepen aanmaken. Scroll tracking instellen. Rapportages customizen. Dat is echt een pens werk. En je kunt eigenlijk niemand op je afdeling missen op dit moment. 

Stel, dat het lukt en de boel staat. Dan moeten je er nog mee gaan werken. Wie gaat jullie trainen?  

Verlies niet het zicht op je marketingfunnel 

Niks doen is geen optie. Je kunt het je niet veroorloven dat je op 1 juli 2023 alle zicht kwijt bent op hoe de bezoekers van je website of de gebruikers van je app door de marketingfunnel gaan. Sterker nog: eigenlijk moet je de opbouw van die data in GA4 nú al starten. Je wilt de ontwikkelingen namelijk goed blijven volgen. 

Een GA4-expert geeft lucht

Hoe mooi zou het zijn als er iemand naast je staat die alles weet van Google Analytics 4. Die de handen vrij heeft om je oude Universal Analytics te upgraden naar GA4 en die de customizing op zich neemt. Zodat de dataverzameling nu al meteen begint. Dat geeft lucht om jouw afdeling goed te trainen in het gebruik van GA4. En om je rapportages op maat in te richten.   

CASE helpt en ontzorgt 

CASE heeft die GA4-experts in huis. Zij hebben zich uitvoerig verdiept in de mogelijkheden van Google Analytics 4. Met deze kennis en jouw specifieke wensenlijst richten zij GA4 voor je in. Met rapportages die precies toegesneden zijn op jouw behoeften. Ook verzorgen ze trainingen voor jouw afdeling zodat je zelf aan de slag kunt met een kant en klare GA4. 

We hebben drie dienstenpakketten voor je samengesteld, variërend van het opzetten van een solide basis tot complete ontzorging in dit traject. Je kunt zelf kiezen wat je nodig hebt. Uiteraard leveren we binnen deze pakketten maatwerk, dus het begint met een intake waarbij we jouw wensen in kaart brengen. Want zo werken we bij CASE: flexibel en grondig. 

  1. GA4 – Basis op orde: intake, omzetten en customizen. 
  2. GA4 – Alles in de hand: intake, omzetten, customizen en trainen. 
  3. GA4 – Comfort: intake, omzetten, customizen, trainen en rapportages op maat inrichten 

Mogen wij je helpen?

Wil je meer weten over GA4? Lees dan onze whitepaper.

Of neem direct contact op met onze online marketeers: 
Matthijs Hazeleger, 0318 – 25 45 04, matthijs@casecommunicatie.nl 
Dineke van Westen, 0318 – 25 45 04, dineke@casecommunicatie.nl