Blog

Verschuif je budget van offline naar online in zes stappen

Gepubliceerd op 1 april 2020 • 6min leestijd

Corona verandert ons leven in no time. Zowel privé als zakelijk. Daar kunnen we niet omheen. Maar voor jou als ondernemer veranderen je kosten niet ineens. Je moet je personeel blijven betalen, de huur van je pand blijft hetzelfde en al je abonnementen lopen gewoon door. 

Dus hoe blijf je omzet draaien om te voorkomen dat de balans de verkeerde kant op slaat? CASE geeft je zes tips voor online marketing die een boost geven aan je marketingbudget. 

Acquisitie via de telefoon?  

De – meer dan terechte – coronamaatregelen van Mark Ruttes crisisteam werpen beperkingen op waar ondernemers keihard tegenaan lopen. Je kent ze: 

  • afspraken bij klanten zijn momenteel niet mogelijk 
  • acquisitie via de telefoon is niet waar bedrijven nu op zitten te wachten. 

Marketingstrategie verleggen  

Snijden in de kosten? Personeel eruit, marketingkosten halveren? Wat moet je doen? Veel ondernemers zitten met de handen in het haar. En niet omdat ze te laat waren voor de kapper. De situatie is wrang en meer dan ernstig. Je staat voor een duivels dilemma want waar doe je goed aan? Je personeel zorgt voor je omzet. Marketingkosten beïnvloeden je zichtbaarheid. Je kunt beide domweg niet missen. Was je zover nog niet? Wat kan je dan nu doen? CASE geeft je advies. 

Focus op SEO en content marketing  

Wat je kunt doen, is focus verleggen en inzetten op de juiste marketingmix. Zet maximaal in op die middelen die ervoor zorgen dat je toch nieuwe klanten blijft krijgen. En ja, dat kan wel degelijk. Juist nu!  

Investeer je normaal gesproken veel in offline marketing? Verplaats je aanwezigheid van beurzen, evenementen en reclameborden langs de snelweg naar online. Je moet daar zijn waar iedereen is: thuis. De retro reclameslogan van Johnny Kraaijkamp wint weer terrein. Of misschien ken jij hem niet van de vorige eeuw maar van Najib Amhali: ‘Ik kom graag bij de mensen thuis’.  

Daar moet jij zijn. Want zo stil als het op straat is, zo druk is het online. Dat is geen onderbuikgevoel. Dat zijn pure feiten. Bijna 80% van de medewerkers in Nederland werkt momenteel thuis, kan niet naar de sportschool en bezoekt geen theater of restaurant. Netwerkproviders zien een enorme stijging in het dataverbruik. Het is zonneklaar: online is the place to be.  

Focus, focus, focus! 

Je doelgroep boeien en binden gaat sneller dan je denkt. Maar voordat je begint moet je eerst zorgen dat je je zaakjes op orde hebben. 
1 – Focus je op de dienst of het product met de meeste potentie in deze tijd. Pas eventueel een dienst of product zo aan, dat het een behoefte aanwakkert. Doe dat met beleid. Analyseer eerst de data en neem op basis daarvan je beslissing. 
2 – Breng je aanbod direct in beeld bij je doelgroep op de homepagina van je website. Ook al wil je graag je hele assortiment tonen. Je kunt altijd achteraf via emailmarketing je doelgroep verleiden een vervolgaankoop te doen. 

Hier zijn ze dan:
Zes tips van CASE voor direct meer omzet online

1 Social media: we vervelen ons en swipen ons suf langs allerlei kanalen. Dus dit is de ideale plek om in contact te komen met een doelgroep die jou nog niet kent. Verleiden en snel. Daar komt het op aan. Cijfers wijzen uit dat we meer scrollen en swipen via desktop dan normaal. Tip: Adverteer dus zeker ook op desktop! 

2 SEO of zoekmachine optimalisatie. Was je hiermee nog niet begonnen? Dan is dit de tijd. Breng in kaart welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, en zorg dat je zoekresultaten in Google de doelgroepen verleiden. Op deze manier verleid je potentiele klanten naar je website. Tip: Installeer de Google Search Console 

3 SEA of zoekmachine adverteren. Er zijn altijd zoekwoorden waarop je niet (goed) zichtbaar bent via SEO. Dan adverteer je via Google. In deze periode wordt Google niet alleen ingezet in de onderzoeksfase, maar juist ook in de transactionele fase. We vervelen ons niet alleen online, we doen dus nu ook veel meer online aankopen. Tip: Zorg voor converterende teksten!

4. Regel je remarketing. Mensen die op je website waren, zijn nooit verloren voor een aankoop op een later moment. Mits jij je remarketing strategie goed voor elkaar hebt. Met een goed ingerichte online campagne is verleiden je tweede natuur. Tip: Bouw een funnel! 

5. Richt je emailmarketing netjes in. Vertel je bestaande klantengroep over jouw specifieke aanbod dat juist nu zoveel meerwaarde geeft. Want wellicht wisten ze niet dat jij daarmee de markt op bent gekomen. Schenk aandacht aan een goede opvolging of cross-sell na de aankoop. Elke goede ervaring met jouw dienstverlening en service vergroot de kans op een vervolgaankoop gaan doen. Tip: Vraag om reviews via email, elke review levert minimaal 2 nieuwe klanten op! 

6. Creëer content. Het allerbelangrijkst in dit hele proces is de content, want je kunt nog zoveel kanalen inzetten, zonder goede content kom je nergens. Goede beelden met pakkende teksten die op de juiste manier omgaan met de huidige situatie zijn jouw key in dit proces. Laat een goede tekstschrijver en visual designer in beeld en taal je boodschap goed overbrengen. Tip: Bij CASE hebben we die allebei in huis 😉 

Nu jij! Daarom CASE 

Dat jij je marketingbudget effectief en omzetverhogend kunt inzetten, is zonneklaar. CASE is specialist op al deze gebieden. Onze online marketeer Matthijs, laat je graag zien welke kansen er voor jouw organisatie liggen.  

Neem contact met hem op via 0318 25 45 00 of via mail MATTHIJS@CASECOMMUNICATIE.NL