Blog

De druk van de nieuwjaarsspeech op jouw afdeling marketingcommunicatie

Gepubliceerd op 10 januari 2023 • 5min leestijd

Nieuwjaarstoespraken staan deze weken bol van goede voornemens en plannen. We doen het in 2023 anders, beter, rendabeler, vlotter, groter, milieuvriendelijker of energiezuiniger. En we beginnen daar direct mee, hoor je zeggen. Jij mag een marketingcommunicatieplan schrijven voor deze mooie ambities. Maar je agenda staat al zo vol. Waar moet je beginnen?  

Zo, de kop is eraf. Het nieuwe jaar is begonnen. Je had vlak voor Kerst al een mooie planning in je agenda gemaakt voor de zaken die je in het eerste kwartaal bij de kop pakt. Een hele lijst, maar onder jouw strakke regie moet dat lukken. Alles onder controle. Tot die nieuwjaarstoespraak kwam. Hoppa: veeg de agenda deze week maar leeg. Er moet een plan de campagne komen voor de kakelverse ambities die in de toespraak uitgesproken zijn. 

Natuurlijk plaats je eerst de nieuwjaarsspeech op intranet. Ook schrijf je een post voor op de socials. Check. Dat is business as usual. Maar dan komt het echte werk. Die glanzende oneliners uit de speech vertaal je in een kernboodschap. Die vormt dan weer de basis voor een communicatiestrategie die je uitstippelt en uitschrijft in een plan. Uiteraard koppel je dat aan de invulling van de contentkalender voor Q1 en Q2. 

Alle ogen op jou gericht

Alle ogen zijn op jou gericht. Jij bent de senior-communicatieadviseur. Je collega’s staan in de startblokken. Zodra jij de route hebt uitgestippeld, schieten ze weg. Je voelt het ongeduld. Maar het luistert nauw: je mag niets over het hoofd zien. Heb je alle stakeholders erbij betrokken? Kun je een link leggen met de arbeidsmarktcampagne die net gestart is? En in maart moet het jaarverslag naar de drukker. 

En hoe haakt deze doelstelling aan bij de marketingdoelen die al eerder voor 2023 gesteld zijn? Je ziet het lijk al drijven. Ben je zo druk met de communicatiestrategie voor deze nieuwe ambities, dat andere focuspunten tussen wal en schip vallen. Sta jij er mooi gekleurd op bij de volgende kwartaalreview. 

Overzicht houden en voortgang bewaken

Eigenlijk is het niet te doen in je eentje. Zo’n belangrijke, grote extra klus. Je hebt extra handjes nodig. Liefst iemand die veel kennis in huis heeft maar ook afstand kan nemen. Een frisse blik kan werpen op de zaak. Een deskundige die het overzicht houdt en de voortgang bewaakt. Zodat jij ook aandacht kunt houden voor de rest van jouw agenda. 

CASE biedt die ondersteuning van jouw marcom-afdeling. Met communicatieadvies, marketingcampagnes, copywriting, design. Alles aan boord. In combinatie met jouw kennis van de organisatie van binnenuit zetten we die stip op de horizon. We bepalen de koers om daar te komen. Met een duidelijke reisgids waarmee we iedereen aan boord houden. Laat ons jouw loods zijn op de woelige baren van 2023!