Chat GPT, hoe zet jij het in voor communicatie en marketing? 

‘Krimp jouw communicatieafdeling maar in. Chat GPT schrijft sneller artikelen en nieuwsberichten voor mij dan jij je collega’s kan briefen.’ ‘Ik heb geen tekstschrijver meer nodig want Chat GPT maakte al mijn webteksten.’ ‘Met Chat GPT bespaar ik zeeën van tijd bij uitwerking van de kernboodschappen en Q&A’s voor onze perspresentaties.’ Zijn dit stoere verhalen en doemscenario’s van je communicatiecollega’s? Of zit er een kern van waarheid in? Astrid, copywriter bij CASE zoekt het voor je uit. 

In dit artikel lees je wat je wel en niet kan met Chat GPT en je krijgt onze eerste tips voor de inzet van Chat GPT voor communicatie en marketing. Dit is nog maar het begin. Want de copywriters en online marketeers van CASE verkennen de mogelijkheden van Chat GPT continu voor jou en jouw afdeling communicatie en marketing. Dus blijf ons volgen. 

Wat kun je met Chat GPT voor communicatie en marketing? 

Best veel. Chat GPT zegt hierover zelf het volgende. (Ik heb het antwoord een klein beetje bewerkt, onder andere heb ik de aanspreekvorm van ‘u’ naar ‘je’ omgezet.) 

  1. Klantenservice: je kan Chat GPT gebruiken om je klanten te helpen met hun vragen en problemen. Deze taalgenerator kan automatisch en snel antwoorden geven op vaak gestelde vragen. Ook kan Chat GPT suggesties en oplossingen aanbieden en zo complexere problemen oplossen.
  2. Chatbots: Chat GPT kan je gebruiken om interactieve chatbots te maken die klanten kunnen helpen bij het vinden van producten, het plaatsen van bestellingen of het beantwoorden van vragen.
  3. Contentcreatie: Chat GPT kan content maken voor je website of social media-kanalen. Geef bijvoorbeeld een vraag of een onderwerp en Chat GPT genereert automatisch een artikel, een blogpost of een post voor social media voor je.
  4. Marketing: je kan Chat GPT gebruiken om gepersonaliseerde berichten te maken die aansluiten bij de interesses en voorkeuren van je doelgroep. Denk aan e-mails, push-notificaties, advertenties en andere marketingberichten.

Hoe gebruik je Chat GPT voor contentcreatie?

Moeilijk is dat niet. Chat GPT doet vier suggesties. (Ik heb de tekst uiteraard weer een klein beetje bewerkt. Nu heb ik ook het jargon gehalveerd). 

  1. Kies een onderwerp en formuleer een vraag of een opdracht voor Chat GPT.
  2. Gebruik een platform om toegang te krijgen tot de mogelijkheden van Chat GPT voor contentcreatie. OpenAI biedt bijvoorbeeld de GPT-3 API waarmee je tekst kan genereren op basis van een prompt of een voorbeeld.
  3. Geef GPT een voorbeeldzin of een prompt die past bij je onderwerp. Chat GPT gebruikt die input om nieuwe tekst te genereren die past bij je onderwerp en je schrijfstijl.
  4. Verfijn en bewerk je tekst: het resultaat dat Chat GPT je geeft heeft vaak nog enige bewerking nodig. Met milde of wat forsere eindredactie maak je zelf de tekst geschikt voor publicatie: in lijn met de wensen en behoeften van je doelgroep en in de tone of voice van jouw merk of organisatie.
Of communicatieadviseur, marketeer, manager…

Heb je Chat GPT zelf ook gebruikt voor contentcreatie?  

Ja. Ik heb Chat GPT gevraagd om twee haiku’s en een limmerick te maken voor een jarige collega. Dat was heel inspirerend en grappig. Want het ging razendsnel. Ik kreeg invalshoeken die ik zelf niet had bedacht en ik kon Chat GPT ook bijsturen met opdrachten als: ‘Maak de tekst wat vrolijker’. En zelfs met: ‘Doe beter je best, het moet een vlottere tekst zijn.’ 🙂

Ook vroeg ik aan Chat GPT: ‘Schrijf een goed motto voor het communicatiebureau CASE in Ede’. Waarop Chat GPT antwoordde: ‘MOOI MEER IMPACT’. 

Daarnaast heb ik Chat GPT ‘gevoerd’ met een geaccordeerd interview dat ik schreef voor City Deal Impact Ondernemen. Daarbij gaf ik drie opdrachten:  

  1. Maak hiervan een nieuwsbericht van 200 woorden.  
  2. Maak hiervan een post voor sociale media. 
  3. Werk dit artikel verder uit tot een verhaal voor LinkedIn van minstens 1000 woorden. 

De eerste twee opdrachten voerde Chat GPT voor mij voldoende goed uit. Ik hoefde alleen nog extra te redigeren op tone of voice. De derde opdracht kwam niet goed uit de verf. Chat GPT haperde en leverde niet het artikel dat ik had gehoopt. Ik vond dat stiekem ook geruststellend want het bevestigde mij in de aanname dat copywriters altijd nodig blijven 🙂

Waar moet je alert op zijn als je Chat GPT gebruikt voor contentcreatie? Zijn er bijvoorbeeld risico’s?  

Absoluut! Chat GPT maakt niet automatisch inhoud die voor jouw doelgroep waardevol en boeiend is. Zelf zegt Chat GPT hierover het volgende. (Ik heb de tekst weer een klein beetje geredigeerd.) 

Er zijn enkele risico’s verbonden aan het gebruik van Chat GPT voor contentcreatie. Zoals: 

  1. Kwaliteit van de gegenereerde inhoud: deze kan variëren en is afhankelijk van de input die je zelf geeft en van de nauwkeurigheid van het model. Het is belangrijk om de gegenereerde inhoud altijd goed te controleren en te bewerken. Dan zorg je ervoor dat de kwaliteit oké is en past bij je merk.  
  2. Originaliteit van de inhoud: Chat GPT kan tekst genereren op basis van bestaande inhoud die op internet te vinden is. Je moet er zelf voor waken dat je geen plagiaat pleegt en nog origineel uit de hoek komt. 
  3. Toepassing van ethische en juridische normen: het gebruik van Chat GPT voor contentcreatie kan leiden tot het delen van gegevens van je organisatie met derden terwijl dat niet mag of terwijl dat in strijd is met jullie eigen richtlijnen. 
  4. Zoekmachines detecteren mogelijk of je AI-gegenereerde teksten op je website zet. Als dat zo is, bestaat de kans dat ze je tekst als niet-natuurlijk beoordelen en lager ranken. Aspecten waarop zoekmachines bijvoorbeeld aanslaan zijn: herhaling van zinnen of woorden en onnatuurlijke woordvolgordes. 

Heeft CASE tips als je Chat GTP inzet voor communicatie en marketing? 

Zeker! Hier zijn onze zes eerste tips voor jou. 

  1. Experimenteer met je instructies en laat je verrassen door Chat GPT. Voorbeelden zijn: 
    • Schrijf een nieuwsbericht van 500 woorden over AI in de zorg in het Nederlands. 
    • Geef 10 ideeën voor blogs over onderwerp XYZ. 
    • Maak van het volgende bericht een samenvatting van maximaal 100 woorden. 
    • Schrijf een artikel over de vijf voor- en nadelen van zorgrobots en zet er tussenkopjes in. 
  2. Check je bronnen en check de informatie in de teksten die Chat GPT je aanreikt. Lang niet altijd klopt de inhoud of de logica met de meest actuele inzichten. En dat is logisch: Chat GPT genereert tekst op basis van wat schrijvers erin stoppen.   
  3. Plaats door Chat GPT gegenereerde tekst nooit integraal! Lees alles kritisch. Via de bril van jouw eigen organisatie of jouw eigen doelgroep. Controleer of formulering, zinslengte en tone of voice wel passen bij jou, je merk en je doelgroep.  
  4. Experimenteer met SEO-taken zoals het opdoen van inspiratie voor een onderwerp, het bepalen van zoekintenties van verschillende zoekwoorden of het eenvoudiger verwoorden van complexe formuleringen. 
  5. Probeer Chat GPT uit voor taken als het maken van nieuwsberichtjes, samenvattingen en korte besprekingen. Geef bijvoorbeeld een tekstlengte en een bepaalde indeling en woordkeuze mee en kijk waar ie mee komt. Dit kan je inspireren om het zelf beter of sneller te doen. 
  6. Maak kennis met de broertjes, zusjes en andere familieleden van Chat GPT via De Nationale AI-cursus. Gratis en voor niets. Lekker online ook.

Denk je na het lezen van dit artikel: alles mooi en aardig, maar nu wil ik samenwerken met echte mensen en copywriters van vlees en bloed? Dat kan bij CASE. Onze online marketeers en copywriters helpen je graag met het doorvertalen van jouw kernwaarden en ambities in krachtige content en websites die werken. Mail CASE meteen!