‘Krimp jouw communicatieafdeling maar in. Chat GPT schrijft sneller artikelen en nieuwsberichten voor mij dan jij je collega’s kan briefen.’ ‘Ik heb geen tekstschrijver meer nodig want Chat GPT maakte al mijn webteksten.’ ‘Met Chat GPT bespaar ik zeeën van tijd bij uitwerking van de kernboodschappen en Q&A’s voor onze perspresentaties.’ Zijn dit stoere verhalen en doemscenario’s van je communicatiecollega’s? Of zit er een kern van waarheid in? Astrid, copywriter bij CASE zoekt het voor je uit.
In dit artikel lees je wat je wel en niet kan met Chat GPT en je krijgt onze eerste tips voor de inzet van Chat GPT voor communicatie en marketing. Dit is nog maar het begin. Want de copywriters en online marketeers van CASE verkennen de mogelijkheden van Chat GPT continu voor jou en jouw afdeling communicatie en marketing. Dus blijf ons volgen.
Best veel. Chat GPT zegt hierover zelf het volgende. (Ik heb het antwoord een klein beetje bewerkt, onder andere heb ik de aanspreekvorm van ‘u’ naar ‘je’ omgezet.)
Moeilijk is dat niet. Chat GPT doet vier suggesties. (Ik heb de tekst uiteraard weer een klein beetje bewerkt. Nu heb ik ook het jargon gehalveerd).
Ja. Ik heb Chat GPT gevraagd om twee haiku’s en een limmerick te maken voor een jarige collega. Dat was heel inspirerend en grappig. Want het ging razendsnel. Ik kreeg invalshoeken die ik zelf niet had bedacht en ik kon Chat GPT ook bijsturen met opdrachten als: ‘Maak de tekst wat vrolijker’. En zelfs met: ‘Doe beter je best, het moet een vlottere tekst zijn.’ 🙂
Ook vroeg ik aan Chat GPT: ‘Schrijf een goed motto voor het communicatiebureau CASE in Ede’. Waarop Chat GPT antwoordde: ‘MOOI MEER IMPACT’.
Daarnaast heb ik Chat GPT ‘gevoerd’ met een geaccordeerd interview dat ik schreef voor City Deal Impact Ondernemen. Daarbij gaf ik drie opdrachten:
De eerste twee opdrachten voerde Chat GPT voor mij voldoende goed uit. Ik hoefde alleen nog extra te redigeren op tone of voice. De derde opdracht kwam niet goed uit de verf. Chat GPT haperde en leverde niet het artikel dat ik had gehoopt. Ik vond dat stiekem ook geruststellend want het bevestigde mij in de aanname dat copywriters altijd nodig blijven 🙂
Absoluut! Chat GPT maakt niet automatisch inhoud die voor jouw doelgroep waardevol en boeiend is. Zelf zegt Chat GPT hierover het volgende. (Ik heb de tekst weer een klein beetje geredigeerd.)
Er zijn enkele risico’s verbonden aan het gebruik van Chat GPT voor contentcreatie. Zoals:
Zeker! Hier zijn onze zes eerste tips voor jou.
Denk je na het lezen van dit artikel: alles mooi en aardig, maar nu wil ik samenwerken met echte mensen en copywriters van vlees en bloed? Dat kan bij CASE. Onze online marketeers en copywriters helpen je graag met het doorvertalen van jouw kernwaarden en ambities in krachtige content en websites die werken. Mail CASE meteen!