Blog

Hoger scoren in Google door zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Gepubliceerd op 27 september 2021 • 10min leestijd

“Zoekmachineoptimalisatie? Hoog scoren in Google lukt vrijwel niet op mijn thema. Er is zoveel concurrentie!” Denk je dat? Dan heeft CASE goed nieuws voor je. Wij maken MOOI MEER IMPACT ook op Google!  Een hoge positie in Google levert je veel extra websitebezoek op. Dat kan met advertenties (SEA) maar ook organisch (SEO). Hoe pak je dat aan? In dit blog vertellen we je waar je op moet letten bij zoekmachineoptimalisatie. 

Goed gevonden worden, begint met goed zoeken.  

Je hebt een goed product, een prima dienst of een geweldige organisatie en uiteraard wil je dat iedereen daarvan weet. Althans, iedereen. Je wilt contact met mensen die serieuze interesse hebben. Een gerichte zoeker in Google is zo iemand. Hoe kom jij dichter bij die persoon? Hoe verschijn jij bovenaan in zijn of haar zoekscherm? 

Dat doe je door relevante zoekwoorden te kiezen. Om hoog te kunnen scoren in Google is het belangrijk om te weten op welke zoekwoorden je hoog wilt en kunt gaan ranken. Is de concurrentie op een bepaald zoekwoord erg hoog of wordt er veel op geadverteerd? Dan moet je die woorden wellicht heroverwegen. 

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden? 

Begin met gedegen zoekwoordenonderzoek. Want jij kunt – als aanbieder van hardloopschoenen voor heren – wel denken dat mensen zoeken op ‘hardloopschoenen heren’. Misschien is een andere zoekopdracht veel relevanter. Wat dacht je van deze: ‘smalle voeten schoenen hardlopen’.  

Met het kiezen van je set zoekwoorden leg je de basis voor je resultaten. Dus besteed hier echt goed de aandacht aan.  

CASEweetje: relevante zoekwoorden zijn zoekwoorden waarop veel gezocht wordt met weinig concurrentie. Hoe kom je erachter welke zoekwoorden voor jou relevant zijn? Gebruik hiervoor de Google zoekwoordplanner of Ubersuggest. 

Zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie

Stap 1 Kies relevante zoekwoorden. Stap 2 Optimaliseer je pagina. 

Heb je bepaald wat de meest relevante zoekwoorden zijn voor jouw product of dienst? Dan is de volgende stap om aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie van je pagina. Want je wilt dat zoekers in Google op jouw pagina uit gaan komen. De gouden regel daarvoor luidt: des te eerder het zoekwoord in je content voorkomt des te beter. 

Tien kansen voor zoekmachineoptimalisatie 

Op maar liefst tien plekken kun jij je pagina optimaliseren zodat zoekmachines je content beter vinden.  

 
1. Metattitel (de blauwe titel die Google toont) 

2. Metadescriptie (de tekst onder deze blauwe titel in Google) 

3. In de url van je pagina 

4. In de uitgelichte afbeelding (titel, alt-tekst, bestandsnaam, onderschrift) 

5. Broodkruimelspoor (het pad dat de gebruiker heeft afgelegd om op je pagina te komen) 

6. In de kop van je pagina (ook wel H1-titel genoemd) 

7. In de eerste alinea (liefst zo vroeg mogelijk) 

8. In de resterende tekst (noem het zoekwoord nog een paar keer, ook als synoniem) 

9. In tussenkoppen boven een nieuwe alinea (ook wel H2- en H3-titels genoemd) 

10. In de inhoudsopgave (als je pagina die heeft) 

Heb jij deze tien stappen doorlopen? Gefeliciteerd! Je hebt je pagina optimaal neergezet voor het zoekwoord.  

Tip: overdaad schaadt 

Zoekmachineoptimalisatie
Niet teveel zoekwoorden in je tekst

Let er wel op dat je tekst inhoudelijk nog relevant is voor je lezer. Zoveel mogelijk het zoekwoord vermelden komt snel over als spam en is niet meer fijn om te lezen.  

Bereik nog meer en doe dat nog beter! 

Kan je nu achterover gaan hangen en wachten tot de bezoekers op je pagina komen? Ja dat kan je doen, maar handiger is het om nog een paar extra onderdelen toe te voegen zodat je zeker weet dat je de zoekmachines nog meer prikkelt.   

In de whitepaper van CASE lees jij hoe je bovenstaande tien stappen toepast. En we vertellen je met welke extra stappen jij nóg beter gevonden wordt in Google. Dat is MOOI MEER IMPACT. Download de whitepaper via onderstaande button.

Liever niet zelf doen?  

Onze online marketeers Matthijs en Dineke staan voor je klaar. Zij weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de zoekmachines en welke woorden de meeste potentie hebben voor jou.  

Zorg dat jouw product of dienst gevonden gaat worden door jouw doelgroep en mail je vraag meteen naar matthijs@casecommunicatie.nl of Dineke@casecommunicatie.nl